نوشته شده در زنان، شکنجه

تیغ بی‌رحم سنت بر واژن زنان + تصاویر

14.jpgنویسنده: نادر کبیر

خشونت علیه زنان، به هرگونه رفتار خشن وابسته به جنسیت که موجب آسیب جسمی، جنسی، روانی و رنجِ زنان شود را خشونت علیه زن می‌گویند. این خشونت می‌تواند با تهدید، اجبار یا سلب اختیار و آزادی، به‌ صورت پنهان یا آشکار انجام شود.

در هر ۱۰ ثانیه در نقطه‌ای از دنیا دختری را ختنه می‌کنند. و این برای دختران و زنان ختنه شده آغاز زندگی‌ای است پردرد. ششم فوریه روز جهانی مبارزه با ختنه زنان است.

ختنه زنان روشی است شامل تغییر دستگاه تناسلی زن به صورت غیر پزشکی وبهداشتی و به عنوان یکی ازموارد نقض حقوق بشر شناخته شده است.

این نشان دهنده نابرابری ریشه دار بین دو جنس، و یک شکل افراطی از تبعیض علیه زنان و دختران است. در این رویه حقوق زنان از امنیت، سلامت وحق مالکیت جسم خود، صلب می شود و این رفتارهای بیرحمانه، غیر انسانی و تحقیرآمیز،  نقض حق انسانی است. که در نهایت به مرگ منجر می شود.

 ختنه زنان موجب خونریزی شدید و مشکلات ادرار و کیست ، عفونت و همچنین عوارض زایمان و افزایش خطر مرگ و میر نوزاد میشود.

عمل ختنه توسط افراد مسن و قابله‌ها در روستاها یا مناطق دور افتاده انجام می‌گیرد. دایه و یا مامای محله در شرایط کاملا ابتدایی (با وسایل غیر بهداشتی ، شیشه، چاقو، سنگ نوک تیز و …) بدون استفاده از هیچ دارویی بیهوشی این عمل را انجام می‌دهد.

    گرچه در بسیاری از کشورهای جهان ناقص‌سازی آلت تناسلی (ختنه) دختران ممنوع است، اما این کار در مناطق روستایی همچنان صورت می‌گیرد.

    سازمان بهداشت جهانی مثله کردن آلت تناسلی زنان را به سه نوع تقسیم‌بندی کرده است. نوع اول: برداشتن کلی یا جزئی کلیتوریس و یا غلفه است (کلیتوریدکتومی). نوع دوم: برداشتن کلی یا جزئی کلیتوریس و لب‌های کوچک واژن. نوع سوم: قطع کردن لب‌های بزرگ و کوچک آلت تناسلی و تنگ کردن مجرا.15.jpg

    منشاء تاریخی قطع آلت تناسلی را، دره رود نیل در مصر باستان می‌دانند. گمان بر این است که این رسم بعدها به دیگر نواحی گسترش یافته است. قدیمی‌ترین شاهد موجود، مومیایی‌هایی هستند که به ۲۰۰ سال قبل از میلاد باز می‌گرداند و آثار قطع کلیتوریس در آنها پیداست. مورخ یونانی هرودوتس وجود این رسم را در بین مصریان در قرن پنجم پیش از میلاد گزارش کرده است.

    باورهای گوناگونی باعث ادامه سنت ناقص سازی آلت تناسلی دختران می‌شود ازجمله: باور جنسی (برای کنترل میل جنسی زنان) باور اجتماعی (ورود دختران به مرحله زنانگی) باورهای بهداشتی (باور به اینکه آلت تناسلی زنانه کثیف یا زشت است. در کردستان عراق از دست زنی که ختنه نشده باشد غذا نمی‌خورند و آن غذا را پاک نمی‌دانند) سلامتی (باور به اینکه قدرت باروری زن را بالا می‌برد) و بالاخره باورهای مذهبی.

16.jpg

  در ۲۸ کشور آفریقا، شبه جزیره عربستان و آسیا آلت تناسلی دختران را ناقص می‌کنند. قدرت سنت‌ها آنقدر بالا است که حتی دختران خانواده‌های مهاجر به اروپا نیز با خطر ناقص‌سازی آلت تناسلی روبرو هستند.

    تیغ بی‌رحم سنت بر واژن زنان

    بنا به برآورد سازمان بهداشت جهانی (WHO) ۱۰ درصد دختران حین عمل ناقص‌سازی آلت تناسلی می‌میرند و ۲۵ درصد نیز براثر عواقب ناشی از آن. سازمان بهداشت جهانی اذعان می‌کند که به دلیل عدم دسترسی به مناطق دورافتاده، احتمالا این آمار بیشتر است. در سومالی آلت تناسلی ۹۸ درصد همه زنان این کشور ناقص شده است.

   

    بر اثر تلاش‌های صورت گرفته در ۱۵ کشور آفریقایی ناقص‌سازی زنان و دختران ممنوع شده است. در مصر با وجود اینکه دولت ناقص‌سازی زنان را از سال ۱۹۹۷ممنوع اعلام کرده اما همچنان در نقاط مختلف این کار انجام می‌شود. در ساحل عاج در کنار جریمه نقدی بین یک تا ۵ سال زندان برای افرادی که دست به این کار بزنند درنظر گرفته شده است.

17.jpg

در نقاط مختلف جهان ناقص‌سازی واژن دختران با مراسم خاصی همراه است. به بدن دختران قوم پوکوت رنگ سفید مالیده می‌شود. در بسیاری از کشورهای دنیا کمپین‌های روشنگری در مقابله با این اقدام در جریان است. اما سنت‌ها سرسخت‌تر از آنچه انتظار می‌رود هستند. در کنیا از سال ۲۰۱۴ یک واحد پلیس مامور مقابله با ناقص‌سازی جنسی دختران شده و شماره تلفنی اختصاص یافته تا افراد بتوانند هر موردی را گزارش کنند.

  در برخی از کشورها به دلیل ممنوع شدن، برخی عمل ناقص‌سازی دختران را در دوران نوزادی انجام می‌دهند. نوزادی که گریه می‌کند کمتر شک‌برانگیز است تا دختر بچه‌ای که به سن بلوغ نزدیک شده.

      ناقص‌سازی زنان پیامدهای منفی سنگینی بر سلامت و روان زنان و دختران دارد. این دختر حالا آلت تناسلی‌اش برای همیشه ناقص شده و دیگر قابل جبران نیست.

     در ایران هم بررسی‌های میدانی و تحقیقاتی در زمینه ناقص‌سازی جنسی زنان صورت گرفته است. «ختنه دختران فرهنگی است که توسط خود زنان ادامه پیدا می‌کند. اگر چه ریشه‌های قطع آلت جنسی زنان خواست مردان است اما این همکاری بین زنان و مردان است که ختنه را زنده نگه داشته است.»

   در ایران ناقص‌سازی جنسی زنان در استان‌های بوشهر، هرمزگان، کردستان، خوزستان، لرستان، و برخی مناطق کردنشین آذربایجان وجود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهند که میزان ناقص‌سازی جنسی زنان در میناب حدود ۷۰ درصد است. این رسم در بندر گنگ «تیغ سنت و فرهنگ» خوانده می‌شود.

      «ختنه دختران در ایران معمولا با تیغ صورت‌تراشی و بدون استفاده از بی‌حسی یا بیهوشی انجام می‌شود. این زنان برای ضدعفونی کردن محل بریده شده روش‌های گوناگونی دارند. آن‌ها اغلب از بتادین استفاده می‌کنند اما در نقاطی که دسترسی به مواد ضدعفونی نیست از خاکستر آتش یا پارچه، دود سقز و یا خاک طبیعی نیز استفاده می‌شود.»

فرهنگ و سنت‌ها به ویژه در مناطق روستایی هنوز هم در عرصه ناقص‌سازی واژن یا آلت تناسلی دختران (ختنه دختران) عملکرد دارند.

 

ختنه دختران با چه اهدافى در کشور ها انجام مى شود؟

۱- براساس ادعاى مسلمانان آفریقایى طبق دستور اسلام

۲- مفید بودن از لحاظ بهداشتى !!!

۳- نگهدارى از باکرگى دختران جوان تا زمان ازدواج

۴- کنترل تمایلات جنسى دختران تا قبل از ازدواج براساس سنت قدیمى آفریقایى _ آسیایى

۵- اطمینان دادن به شوهر آینده از جنبه پاک بودن دختر !

۶- پیدا کردن روح پاک

در بين يهوديان و مسيحيان اين عمل نادر است

طبق آخرین آمارگیرى سازمان جهانى بهداشت تقریباً بیش از صد و شصت میلیون نفر از زنان

(اعم از کودک، نوجوان و جوان) در بیش از سى کشور آفریقایى و آسیایى ختنه شده اند.

 

ختنه زنان چه عوارض و خطراتى را به دنبال دارد؟

 

 ۱- این عمل در بیش از ۳۰ کشور جهان انجام مى شود و در ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد با وسایل آلوده و غیربهداشتى بدون استفاده از هیچ داروى موضعى انجام مى شود در نتیجه خطر مرگ و شوک وجود دارد.

۲- خونریزى هاى شدید و گاهى غیر قابل کنترل که منجر به مرگ مى شود

۳- عفونت هاى موضعى و عمومى بدن که اغلب به درمان هاى پزشکى احتیاج دارند

۴- درگیرى ها و بیمارى هاى روانى حاصل از این امر

۵- ایجاد جوش گاه (اسکار) در قسمت بریدگى ها با طول و گستردگى زیاد

۶- عفونت هاى حاد و مزمن دستگاه تناسلى و ادرارى

۷- احساس درد هاى غیرقابل تحمل در صورت قادر بودن به رابطه جنسى

۸- مشکلات نازایى، خطرات و مشکلات ناشى از حاملگى و به خصوص زمان زایمان

18.jpg

      مشکلات ادراری (ادرار کردن دردناک است، عفونت های دستگاه ادراری)

     مشکلات واژن (تخلیه، خارش، التهاب باکتریایی مهبل است و عفونت های دیگر)

     مشکلات قاعدگی (عادت ماهانه دردناک، مشکل در عبور خون قاعدگی، و غیره)

     مشکلات جنسی (درد در هنگام مقاربت، کاهش رضایت، و غیره)

     افزایش خطر ابتلا به عوارض زایمان (تحویل دشوار است، خونریزی بیش از حد، سزارین، نیاز به     احیا نوزاد، و غیره) و مرگ و میر نوزاد؛

ختنه زنان يك جنايت انساني است !

19.jpg

در جنوب ايران، نوزادان دختر در بندر كنگ در هرمزگان بعد از ۴۰ روزگي و برخي از دختران اين شهر در سنين ۴ يا ۵ سالگي ختنه مي‌شوند. اين كار به خاطر ويژگيهاي فرهنگي و سنتي اين شهر كاملاً موجه و منطقي جلوه داده مي‌شود و زناني كه جرأت كنند از اين كار انتقاد كنند سنت شكن و سركش خوانده مي‌شوند. عمل ختنه در بندر كنگ «تيغ سنت و فرهنگ» خوانده مي‌شود و با روش‌هاي كاملاً غيربهداشتي توسط قابله‌هاي محلي انجام مي‌شود. گزارش شده‌است كه در بندر جاسك نيز اين عمل انجام مي‌شود.

گفته مي‌شود اين سنت توسط مردان هرمزگان و از طريق سفر آنان به كشورهاي ديگر همچون هند (كلكته) و سومالي وارد فرهنگ و سنتهاي آنها شده‌است

راه‌هاي درماني

هرچند درماني براي آسيب ديدگان نيست، اخيرا روش‌هاي جراحي پلاستيك براي مقداري بازسازي آسيب‌ديدگي‌ها و بازگرداندن حساسيت جنسي به كار مي‌رود.

از آنجا كه فقط چند سانتيمتر از كليتوريس بيرون از بدن و در معرض بريده شدن است، مي‌توان از بخش داخلي كليتوريس استفاده كرد و تا حدي زنان ختنه شده را درمان نمود.

هرچند كه حساسيت جنسي اين بخش دروني كليتوريس به اندازه بخش خارجي نيست. خود اين درمان در صورتي كه به دست افراد ناوارد انجام شود مي‌تواند خطرناك هم باشد.

 

مردها نقش مهمی دارند.

مردها همیشه فکر می‌کردند که این موضوع مال زنهاست و ربطی به آنها ندارد. اما این درست نیست. مردها زنها را وادار به این کار می‌کنند. خیال می‌کنند که با این کار زنها پاک می‌شوند. این را ارزشی می‌دانند که مادرها و مادربزرگهایشان به آن وفادار بوده‌اند. بنابراین مردها زنها را تشویق می‌کنند تا این رسم را جاودانه کنند. ما باید با هر دو جنبه مبارزه کنیم. نمی‌شود فقط به زنها گفت که این کار بدی است. باید به مردها هم گفت که این کار بد است و مشکلات زیادی را به بار می‌آورد.

نظر رهبران مذهبی در موضوع بسیار مهم است

 

اکثریت مردم سودان فکر می‌کنند که این عمل وظیفه دینی آنهاست. برای همین هم نام نوعی از ختنه را “سنی“، به معنای پیرو سنت پیامبر اسلام گذاشته‌اند. که محمد، پیامبر اسلام، گفته است که ختنه برای مردان واجب و برای زنان مستحب است.

اگر چه واجب بودن ختنه مورد جدال بوده‌است، ولی فقها «مهار امیال جنسی افراطی زنان» را لازم دانسته آن دسته از فقهایی که ختنه را لازم می‌دانستند «مهار امیال جنسی افراطی زنان» را از دلایل آن بر می‌شمردند. نظر فقها این بود که اگر این میل «مهار» نشود به فساد اجتماعی می‌انجامد. از جمله بیم‌های ایشان چنان‌که از بیان جاحظ بر می‌آید، [نوعی] لذت ‌بردن زن در رابطهٔ جنسی بود که با بریدن آلت تناسلی وی می‌شد این لذت را از وی سلب کرد. در جهان‌بینی دسته‌ای از علمای اسلام تضمین پاک ‌دامنی دختران تنها با ناقص‌کردن جنسی ایشان ممکن بود. این تفکرات تا زمان معاصر ادامه داشته‌است.

در بين يهوديان و مسيحيان اين عمل نادر است.

 20

برای ترویج ترک این عمل غیر انسانی ، تلاش هماهنگ و سیستماتیک مورد نیاز است.باید جوامع درگیر با تمرکز بر حقوق بشر و برابری جنسیتی. باید توانمندسازی و آموزش جوامع به پایان دادن به این عمل ضد بشری.تشکیل کمپین مبارزه علیه ختنه زنان و اطلاع رسانی توسط، رسانه ها و متخصصين اطفال، زنان و زايمان، روان شناسان به خصوص استادان اديان می باشد.    

 

   نویسنده: نادر کبیر


                                                                                 

  

 

نویسنده:

بررسی نقض حقوق بشر در ایران با نادرکبیر فعال حقوق بشر

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s